Plan: | Veegbestemmingsplan 2017 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0938.VBP06002-VA01 |
De gemeente Meerssen heeft relatief recent de voor haar grondgebied geldende bestemmingsplannen herzien en beschikt met het bestemmingsplan "Buitengebied" (vastgesteld d.d. 25 april 2013), de beheersverordening "Kernen" (vastgesteld d.d. 27 februari 2014) en enkele bestemmingsplannen op maat voor specifieke locaties (zogenoemde postzegelplannen), over een actueel planologisch-juridisch kader. De gemeente Meersen houdt ook toezicht op het naleven van wet- en regelgeving, waaronder de geldende bestemmingsplannen en beheersverordeningen. Door het handhaven van de regels die de ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en veiligheid in de gemeente ten goede komen, wordt gezorgd voor gelijkwaardigheid en duidelijkheid voor iedereen
Er is in de afgelopen jaren geconstateerd dat er op diverse locaties binnen de gemeente situaties bestaan die in strijd zijn met het betreffende bestemmingsplan c.q. de betreffende beheersverordening. Met dit bestemmingsplan wordt voor een deel van die locaties alsnog voorzien in een passende bestemming voor de bestaande situatie.
Voor de in onderhavig plan opgenomen locaties geldt dat al jarenlang sprake is van situaties die afwijken van het geldende bestemmingsplan c.q. de geldende beheersverordening en dat die situaties ook op het moment van het ontstaan daarvan reeds strijdig waren met het op dat moment geldende bestemmingsplan. Die situaties komen daarom in beginsel in aanmerking voor handhaving, gezien de beginselplicht tot handhaving die op het college van burgemeester en wethouders van Meerssen rust.
De gemeente Meerssen wenst voor wat betreft handhaving graag met een schone lei te beginnen en in het verleden ontstane situaties waar mogelijk te legaliseren, mits de situatie is ontstaan vóór een bepaalde peildatum en vervolgens wordt voldaan aan een beperkt afwegingskader, als door de gemeenteraad vastgelegd in het Plan van Aanpak 'Meer uit Meerssen halen: meer ruimte voor coulance' dat is vastgesteld op 29 januari 2015. De situaties die op grond van het voorgaande daadwerkelijk in aanmerking komen voor legalisatie en waarvoor een herziening van het planologisch-juridisch regime nodig is om dat mogelijk te maken, worden meegenomen in onderhavig bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan heeft het karakter van een zogenoemd 'veegbestemmingsplan'. Met deze term wordt een bestemmingsplan bedoeld dat bestaat uit een aantal verspreid gelegen locaties, waarbij eigenlijk geen sprake is van een directe samenhang op geografisch of op functioneel gebied, dan wel anderszins. Uit efficiencyoverwegingen wordt echter toch de voorkeur gegeven aan het opstellen van één bestemmingsplan voor al die situaties tezamen, aangezien een en ander voor wat betreft planning en doorlooptijd toch parallel loopt.
Concreet betreft het voor dit plan de volgende locaties:
Gezien de diversiteit aan locaties en situaties die binnen het plangebied van dit plan worden meegenomen, is gekozen voor een systematiek waarbij per locatie een motivatie c.q. ruimtelijke onderbouwing plaatsvindt voor het betreffende deel van het plan. Daarmee wordt per locatie voorzien in de toelichting op het plan die op grond van het Besluit ruimtelijke ordening is vereist en daarmee wordt tevens de leesbaarheid vergroot, aangezien alle relevante informatie en onderbouwing per locatie beschikbaar is.
In de betreffende ruimtelijke onderbouwingen komen achtereenvolgens de volgende aspecten aan de orde:
De ruimtelijke onderbouwingen zijn als separate bijlagen bij deze toelichting gevoegd.
Het bestemmingsplan doorloopt kort samengevat de volgende procedure:
a. Voorbereiding:
Vooroverleg met diensten van Rijk, provincie en waterschap.
b. Ontwerp:
1e terinzagelegging (ontwerp bestemmingsplan)
c. Vaststelling:
Vaststelling door de Raad
2e terinzagelegging (vastgesteld bestemmingsplan)
Mogelijkheid reactieve aanwijzing
d. Inwerkingtreding, tenzij voorlopige voorziening wordt gevraagd;
e. Beroep:
Beroep bij Raad van State
f. Onherroepelijk
In het kader van deze procedure is het voor eenieder mogelijk zijn/haar zienswijze (bij de gemeenteraad) kenbaar te maken. In publicaties met betrekking tot de diverse stappen die het plan moet doorlopen wordt daarvan steeds melding gemaakt. Wanneer beroep wordt ingesteld, beslist uiteindelijk de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan op basis van de ingediende beroepschriften.
Het voorontwerp-bestemmingsplan is in het kader van het wettelijk vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1. Besluit ruimtelijke ordening op 9 maart 2017 voorgelegd aan de vooroverlegpartners en diverse instanties. Gedurende de adviestermijn is één reactie ontvangen van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat verzoekt om op de verbeelding van het plandeel Broekhoven 5a te Geulle de beschermingszone van het Julianakanaal aan te geven en het bijbehorende regime in de regels op te nemen. Daarin is voorzien in de vorm van een dubbelbestemming 'Waterstaat - Beschermingszone waterkering'.
Het ontwerp-bestemmingsplan is conform artikel 3.8 Wet ruimtelijke ordening met ingang van 17 augustus 2017 gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Binnen die periode konden mondeling dan wel schriftelijk zienswijzen worden ingediend. Er is één zienswijze ingediend, maar die is buiten de termijn ingediend en daarom formeel buiten behandeling gelaten. De zienswijze is wel inhoudelijk beoordeeld in een Nota van Zienswijzen, die als bijlage bij het vaststellingsbesluit d.d. 14 december 2017 is gevoegd. De inhoud van de zienswijze heeft aanleiding gegeven tot wijziging van het plan. De betreffende wijziging is meegenomen in de Nota van Wijzigingen, die ook als bijlage bij het raadsbesluit is opgenomen.